ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ

           

Αποσπάσματα από το βιβλίο

Η Google, η πιο ισχυρή μηχανή αναζήτησης στον κόσμο- σχεδόν 49 εκατομμύρια έρευνες πραγματοποιήθηκαν μέσω αυτής μόνο στη διάρκεια του Ιουλίου του 2008, δηλαδή 65 εκατομμύρια κάθε ώρα, έγινε μέσα σε διάστημα 10 ετών μια διαφημιστική μηχανή που κινεί όλα τα νήματα αυτής της νέας οικονομίας. Ο γίγαντας του Ίντερνετ επιδεικνύει μια φοβερή ισχύ: τον χρησιμοποιούν πάνω από ένας στους δύο χρήστες. Η Google, είναι κάτι πολύ περισσότερο από μια μηχανή αναζήτησης, έχει αναχθεί σε παγκόσμιο πλοηγό, στον χειριστή του Μπόρχες που μεταμορφώνει το σύμπαν του κειμένου σε βιβλιοθήκη της Βαβέλ.

Ο Καλιφορνέζος γίγαντας έχει αποκτήσει ακόμη τα μέσα για να καταγράφει τη συμπεριφορά των χρηστών του Ίντερνετ παρακολουθώντας τις μετακινήσεις τους στο διαδίκτυο ώστε να συνάγει αυτομάτως από αυτές τα ενδιαφέροντα τους και να τους απευθύνει διαφημίσεις που αντιστοιχούν σ’ αυτά.

Την άνοιξη του 2008, η Google εγκαινίασε ένα σύστημα που επιτρέπει στους χρήστες του Ίντερνετ να αποθηκεύουν και να διαχειρίζονται τα προσωπικά ιατρικά τους δεδομένα τους. Πόσο ασφαλές είναι ένα τέτοιο σύστημα; Είδαμε ότι εκατοντάδες χιλιάδες φάκελοι Βρετανών πολιτών δημοσιοποιήθηκαν «κατά λάθος» στο διαδίκτυο την Άνοιξη του 2008.

Οι δωρεάν υπηρεσίες μυνημάτων Gmail, όπως και πολλές άλλες υπηρεσίες που «προσφέρονται» από την Google, έχουν ήδη γίνει τρομερές μηχανές συγκέντρωσης πληροφοριών από τους χρήστες. Μέσα στα επόμενα χρόνια η κατοχή αυτών των δεδομένων και η δυνατότητα επεξεργασίας τους θα αποτελούν αποφασιστικά στοιχεία για τον έλεγχο της αγοράς της διαφήμισης.

Το Διαδίκτυο ενισχύεται, το νεανικό κοινό απομακρύνεται από το γραπτό κείμενο, επεκτείνεται η κουλτούρα του δωρεάν, γενικεύεται η πειρατεία. Ο γραπτός Τύπος εγκαταλείπεται από τους αναγνώστες και τους διαφημιστές. Όλοι μιλούν, και δικαίως, για κρίση του Τύπου. Οι ζημίες συσσωρεύονται, η βιωσιμότητα των εφημερίδων απειλείται, οι απολύσεις είναι πλέον μαζικές. Η «ελευθεριακή» ιδεολογία του Internet μας έκανε να ονειρευτούμε έναν άλλο τρόπο επικοινωνίας.
Ο Bernard Poulet αποδεικνύει ότι, πίσω από την πρόσοψη της ελεύθερης επικοινωνίας, οικοδομούνται πανίσχυρα οικονομικά μονοπώλια τα οποία αντιμετωπίζουν την πληροφόρηση ως ένα προϊόν σαν όλα τα άλλα. Η ψηφιακή επανάσταση μάς κρύβει μια πολύ σημαντική ανατροπή που ξεκίνησε πριν από το Internet, αλλά γενικεύτηκε μετά: το ενδιαφέρον των σύγχρονων κοινωνιών για την πληροφόρηση διαβρώνεται χωρίς καμία αντίσταση.
Ο κίνδυνος για τη δημοκρατία είναι προφανής.


Ο συγγραφέας
Ο Μπερνάρ Πουλέ σπούδασε ιστορία και κοινωνιολογία στο Ινστιτούτο Πολιτικών Επιστημών του Παρισιού. Είναι αρχισυντάκτης του οικονομικού περιοδικού L’ Expansion. Έχει εργαστεί σε επιτελικές θέσεις στα περιοδικά Courrier international και L’ Evenement du jeudi, και ως ανταποκριτής στη Νότια Αμερική και τη Μέση Ανατολή. Έχει δημοσιεύσει επίσης το βιβλίο «Le pouvoir du «Monde»».

 

 

[tags]Βέροια, Δημόσια Βιβλιοθήκη Βέροιας, Εφημερίδες, Τύπος, Διαδίκτυο, Ενημέρωση [/tags]

  • Σχετικά με το άρθρο
2013 © Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Βέροιας