Η παρακμή της Δύσης

di

Ο υπότιτλoς του μνημειώδους έργου του Σπένγκλερ, “Μορφολογία της παγκόσμιας ιστορίας”, είναι η κεντρική ιδέα της “Παρακμής της Δύσης”, που ανάγεται στον Γκαίτε και τον Νίτσε. Παγκόσμια ιστορία είναι η ιστορία των φορέων της, των μεγάλων πολιτισμών, οι οποίοι θεωρούνται ως μεγάλοι οργανισμοί που γεννιούνται, ωριμάζουν, ακμάζουν και πεθαίνουν. Ανεξάρτητοι ο ένας από τον άλλον, διέπονται εντούτοις από μια κοινή χαρακτηριστική, αναγκαία, τρόπον τινά οργανική νομοτέλεια, που συνιστά το πεπρωμένο τους. Η ομοιότητα της όψιμης ρωμαϊκής εποχής με τη σημερινή, που είχε επισημανθεί από αρκετούς ιστορικούς και άλλους διανοητές, είναι μια ειδική περίπτωση αυτής της γενικής νομοτέλειας του ζωντανού γίγνεσθαι Τέτοιοι μεγάλοι πολιτισμοί ή μεγαλοοργανισμοί της παγκόσμιας ιστορίας, που εξετάζονται μορφολογικά στις οργανικές φάσεις γένεσης, άνθησης και παρακμής τους, είναι ο αιγυπτιακός (στον οποίο υπάγεται και ο κρητομινωικός), ο βαβυλωνιακός, ο ινδικός, ο κινεζικός, ο αρχαίος ελληνορωμαϊκός, ο αραβικός (μέρος του οποίου είναι ο πρωτοχριστιανικός-βυζαντινός), ο δυτικός και ο μεξικανικός πολιτισμός. […] Ο Σπένγκλερ, πολυΐστωρ και εντονότατα “φαουστικός”, δαμάζει τεράστιες μάζες πολιτιστικού υλικού αναζητώντας με τη “φυσιογνωμική” ματιά του ομοιότητες και αναλογίες ανάμεσα στις μορφολογικά συγγενείς φάσεις των οκτώ πολιτισμών που πραγματεύεται, οι οποίες αναδεικνύονται ως μορφολογικά “ταυτόχρονες”, καθώς όλα τα μεγάλα δημιουργήματα, όλες οι επιμέρους μορφές της θρησκείας, της τέχνης, της πολιτικής, της κοινωνίας, της οικονομίας, της επιστήμης γεννιούνται, ολοκληρώνουν την ανάπτυξή τους και σβήνουν “ταυτόχρονα”, ανεξάρτητα από τον ημερολογιακό χρόνο. Τέτοια “ταυτόχρονα” φαινόμενα είναι μεταξύ άλλων ο βουδισμός, ο στωικισμός και ο σοσιαλισμός, τρεις τρόποι ψυχικής παρακμής τριών διαφορετικών πολιτισμών. Αυτή η κυκλική-μορφολογική θεώρηση της ιστορίας έχει επικριθεί περισσότερο από κάθε άλλη πτυχή της “Παρακμής της Δύσης”, ενώ έχουν επιδοκιμασθεί αμέτρητες πραγματολογικές παρατηρήσεις και κρίσεις-ανακαλύψεις της φυσιογνωμικής-μορφολογικής φιλοσοφίας του και η ιστορία του 20ού αιώνα έχει υπερεπιβεβαιώσει τις κεντρικές προβλέψεις του.Το θεωρητικό πλαίσιο μπορεί να είναι απλώς η Ιθάκη που χαρίζει το μεγάλο ταξίδι της πλούσιας και συνεχώς τεταμένης ανάγνωσης. Έτσι και ο αναγνώστης δεν καλείται να πιστέψει, αλλά προπάντων να βιώσει με τη σειρά του αυτήν την περιπέτεια διαμέσου των πολιτισμών, να σκεφθεί ο ίδιος και να κρίνει μέσα από τη δική του εμπειρία του κόσμου. Σε 2 καταπληκτικούς τόμους…

Η παρακμή της Δύσης : περιγράμματα μιας μορφολογίας της παγκόσμιας ιστορίας / Oswald Spengler.Αθήνα : Τυπωθήτω, 2003 .597σ. ; 24εκ.

Ο Όσβαλντ Στένγκλερ, φιλόσοφος του πολιτισμού και της ιστορίας, γεννήθηκε το 1880 στο Μπλάνκενμπουργκ (Χαρτς). Σπούδασε μαθηματικά και φυσικές επιστήμες στη Χάλλη, το Μόναχο και το Βερολίνο. Από το 1908 μέχρι το 1911 ήταν καθηγητής Γυμνασίου στο Αμβούργο, όπου δίδαξε φυσικές επιστήμες, μαθηματικά, γερμανικά και ιστορία. Το 1911 εγκαταστάθηκε μόνιμα στο Μόναχο, όπου τα επόμενα χρόνια εργάσθηκε ως συντάκτης πολιτιστικών θεμάτων σε διάφορες εφημερίδες, προπάντων του Βερολίνου και του Αμβούργου. Το 1912 άρχισε ήδη να σχεδιάζει το κύριο έργο του “Η παρακμή της Δύσης”. Χαρακτηριστικό του παράδοξου κλίματος μιας ηρωικής απαισιοδοξίας, στο οποίο ζούσε ο Σπένγκλερ, είναι ότι το 1915, σε ένα υπόμνημα “Προς τον αυτοκράτορα Γουλιέλμο”, αποκάλεσε την έκρηξη του πρώτου παγκοσμίου πολέμου τη “μεγαλύτερη μέρα της παγκόσμιας ιστορίας”. Το 1918 και το 1922 κυκλοφόρησε το μεγάλο δίτομο έργο του “Η παρακμή της Δύσης”, που με την απαισιόδοξη ερμηνεία της ιστορίας και του πολιτισμού προκάλεσε αμέσως βαθύτατη εντύπωση στην απογοητευμένη από τα αποτελέσματα του πολέμου αστική τάξη και έμελλε να γνωρίσει παγκόσμια επιτυχία. Το 1919 απέρριψε την πρόταση του Πανεπιστημίου του Γκαίττινγκεν να αναλάβει μια έδρα φιλοσοφίας διότι ήθελε να συνεχίσει απερίσπαστος το έργο του. Τον ίδιο χρόνο τιμήθηκε μαζί με τον Βάιχινγκερ και τον Κάιζερλινγκ με το βραβείο του ιδρύματος Αρχείο του Νίτσε.
Ο Σπένγκλερ πέθανε σε ηλικία 56 ετών στις 8 Μαΐου 1936 στο Μόναχο, όπου στις 10 Μαΐου κηδεύτηκε παίρνοντας μαζί του τον “Φάουστ” του Γκαίτε και τον “Ζαρατούστρα” του Νίτσε.

  • Σχετικά με το άρθρο
2013 © Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Βέροιας