Ο ΓΝΩΣΤΟΣ ΚΟΣΜΟΣ – ΒΡΑΒΕΙΟ PULITZER

          

Πόσο διαφορετικός είναι ο κόσμος στον οποίο ζούμε από τον Μεσαίωνα, την Αρχαιότητα ή γενικά τις προηγούμενες περιόδους που έχει διανύσει η ανθρώπινη ύπαρξη; Είναι καλύτερες ή χειρότερες οι συνθήκες στις οποίες ζούμε; Πως μπορούμε να λέμε τη σημερινή κοινωνία «πολιτισμένη» όταν ένας από τους πιο βάρβαρους θεσμούς που εφεύρε ποτέ η σκληρότητα του ανθρώπου, η δουλεία ή αλλιώς σκλαβιά, όχι μόνο δεν έχει εξαλειφθεί αλλά εξακολουθεί να υφίσταται και να εξαπλώνεται με ραγδαίους ρυθμούς; Παγκοσμίως, αυτός ο κρυφός πληθυσμός των σκλάβων υπολογίζεται σε 12,3 εκατομμύρια ανθρώπους.

Ωστόσο, ακόμη και τα στελέχη της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας του ΟΗΕ, που δημοσιοποιεί αυτά τα στοιχεία, δεν αρνούνται ότι στην πραγματικότητα είναι πολλαπλάσιος ο αριθμός των ανθρώπων που στην αυγή του 21ου αιώνα ζουν σε καθεστώς δουλείας .Σύμφωνα μάλιστα, με τα στοιχεία του Κέβιν Μπέιλς [σ.σ. ο γνωστότερος διεθνώς μελετητής του φαινομένου της σκλαβιάς, πρόεδρος της οργάνωσης Free the Slaves και συγγραφέας του βραβευμένου «Disposable People: New Slaves in the Global Economy»], λέει ο Μπεν Σκίνερ υπάρχουν σήμερα στον κόσμο περίπου 27 εκατομμύρια σκλάβοι». Αυτό σημαίνει, σύμφωνα με επίσημες μαρτυρίες,  ότι στον «αναπτυγμένο», «προηγμένο» πλανήτη στον οποίο ζούμε υπάρχουν σήμερα περισσότεροι σκλάβοι από όσους υπήρξαν ποτέ.

 

Το βραβευμένο με Pulitzer βιβλίο του Jones Edward, Γνωστός Κόσμος διαδραματίζεται στην Αμερική ενός άλλου αιώνα που έχει ήδη παρέλθει κι όμως ίσως είναι τόσο όμοιος  με τον σημερινό.

Απόσπασμα από το βιβλίο: “Αφέντη, θα ‘μαι καλος σύζηγος και θα ‘μαι καλός εργάτης για όσες μέρες μου δίνει ο Θεός. Δε θα μ ‘ ‘αρεσε, αφέντη, να χωριστούμε αφού γίνει γυναίκα μου. Θα ‘ταν άσχημο αν μας πουλούσες χωριστά. Δε θα μ ‘άρεσε να χάσω μια καλή γυναίκα κι ούτε στη Σελέστε θ΄άρεζε να χάσει έναν καλό άντρα. ”

Ο Χένρυ Τάουνσεντ, μαύρος αγρότης, τσαγκάρης και πρώην σκλάβος, απολαμβάνει την προστασία του πιο ισχυρού άνδρα της Βιρτζίνια, του Γουίλιαμ Ρόμπινς, ενός ασυνήθιστου μέντορα. Πλάι του, ο Χένρι όχι μόνο μυείται στη λογοτεχνία, αλλά κατορθώνει να γίνει ιδιοκτήτης της φυτείας όπου εργάζεται και να αποκτήσει τους δικούς του σκλάβους. Όταν όμως πεθαίνει, η χήρα του υποκύπτει στο πένθος της και η φυτεία αρχίζει να διαλύεται: οι σκλάβοι δραπετεύουν, οι φίλοι αλληλοπροδίδονται. Πέρα από τον μικρόκοσμο του Τάουνσεντ τα πάντα αναποδογυρίζουν επίσης: ελεύθεροι μαύροι παγιδεύονται και οδηγούνται στη σκλαβιά, ένας άνεμος εξέγερσης πνέει δημιουργώντας και ενθουσιασμό και ανασφάλεια, φήμες για εξεγέρσεις των μαύρων στρέφουν τις λευκές οικογένειες ενάντια σε πιστούς και αγαπητούς υπηρέτες, η καχυποψία επικρατεί παντού.
Φιλόδοξο μυθιστόρημα, γραμμένο με διαύγεια, κομψότητα και συγκίνηση. Ο “Γνωστός κόσμος” κινείται αδιάκοπα ανάμεσα στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον, υφαίνοντας, σ’ ένα κοινό ιστό, τις ζωές των απελεύθερων και υποδουλωμένων σκλάβων, των λευκών και των Ινδιάνων και διευκολύνοντάς μας να κατανοήσουμε τον πολυδιάστατο κόσμο που δημιούργησε ο θεσμός της δουλείας. Ένας θεσμός, που, παρά την κατάργησή του, έχει αφήσει ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην αμερικανική κοινωνία, παράγοντας πολλές από τις στρεβλώσεις που την ταλανίζουν και σήμερα.

 

 

 

[tags]Βέροια, Δημόσια βιβλιοθήκη Βέροιας, σκλαβιά, σκλάβοι, trafficking [/tags]

  • Σχετικά με το άρθρο
2013 © Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Βέροιας