ΑΦΡΙΚΑΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

 Achmat Dangor
Πικροί καρποί, εκδ. Μίνωας, 2005

Οι «Πικροί καρποί» αφηγούνται την ιστορία ενός ζευγαριού μιγάδων, του Σίλας και της Λύντια Άλι, και του γιου τους Μάικυ, ενός πολλά υποσχόμενου φοιτητή στη Νότια Αφρική της μετα-απαρτχάιντ εποχής. Ο Σίλας, πρώην ακτιβιστής, τώρα εργάζεται ως δικηγόρος στην Επιτροπή Αλήθειας και Συμφιλίωσης. Μια μέρα συναντά απρόσμενα το Φρανσουά Ντυμπουά, ένα λευκό αστυνομικό που είχε βιάσει τη Λύντια πριν από είκοσι χρόνια, ενώ άλλοι συνάδελφοί του έδερναν το Σίλας στο πίσω μέρος ενός αστυνομικού βαν. Αν και αποφεύγει να συγκρουστεί με τον Ντυμπουά, αυτή η συνάντηση ξανανοίγει παλιές πληγές και δημιουργεί νέες, καθώς ο Μάικυ μαθαίνει την πραγματική καταγωγή του. Οι Άλι, παρόλο που ζουν πια στον ελεύθερο κόσμο που λαχταρούσαν, ανακαλύπτουν ότι είναι δύσκολο να βρουν την ευτυχία, αφού δεν μπορούν ποτέ να ξεφύγουν πραγματικά από το παρελθόν. Το μυθιστόρημα του Ντάνγκορ έχει αποσπάσει θετικές κριτικές και μπήκε στη «Μικρή Λίστα» του βραβείου Booker.

 Damon Galgut
Ο καλός γιατρός, εκδ. Ωκεανίδα, 2005

 Όταν ο Λόρενς Γουότερς αναλαμβάνει γιατρός σ’ ένα επαρχιακό νοσοκομείο στη Νότια Αφρική, ο συνάδελφός του Φρανκ Έλοφ τον αντιμετωπίζει απ’ την αρχή με καχυποψία. Ο Λόρενς είναι όσα δεν είναι ο Φρανκ – νέος, αισιόδοξος, κι έχει σχέδια για το μέλλον. Οι δυο τους γίνονται άσπονδοι φίλοι, ενώ το υπόλοιπο προσωπικό νιώθει για τον Λόρενς θαυμασμό και δυσπιστία μαζί.
Καινούργιες αφίξεις αλλά κι επιστροφές παλιών προσώπων ταράζουν τη ζωή της μικρής πόλης κοντά στο νοσοκομείο. Ο Ταξίαρχος -ένας δικτατορίσκος από την εποχή του απαρτχάιντ- φημολογείται πως είναι ακόμα ζωντανός. Στο μπαρ της Μάμα έχει εγκατασταθεί μια ομάδα στρατιωτών με το διοικητή τους, κάποιον που θυμίζει στον Φρανκ ένα επώδυνο περιστατικό της ζωής του.
Ο Λόρενς θέλει να βοηθήσει, αλλά σ’ έναν κόσμο όπου το παρόν πρέπει να ξεκόψει απ’ το παρελθόν, ο ιδεαλισμός του δεν μπορεί να επιβιώσει για πολύ.
Με τη χαμηλόφωνη, υπόγεια γραφή του ο Ντάμον Γκαλγκούτ αποτυπώνει δεξιοτεχνικά τα προβλήματα της πατρίδας του, σ’ ένα μυθιστόρημα που δίκαια κέρδισε τη θέση του στην τελική λίστα των υποψηφίων για το Βραβείο Booker 2003.

Coetzee, J. M.
Ένας αργός άνθρωπος , εκδ. Μεταίχμιο, 2005

 Όταν ο φωτογράφος Πολ Ρέιμεντ χάνει το πόδι του ύστερα από ένα ατύχημα με το ποδήλατό του, βλέπει τη μοναχική του ζωή να αλλάζει οριστικά, ανεξάρτητα από τις προσωπικές του επιθυμίες και επιλογές. Επιστρέφει στο εργένικο διαμέρισμά του, στην Αδελαΐδα και αρνείται σθεναρά τη λύση της πρόθεσης, αλλά ταυτόχρονα τον ενοχλεί πολύ το ότι ξαφνικά είναι υποχρεωμένος να εξαρτάται από τους άλλους. Οι αναδρομές στα εξήντα χρόνια της ζωής του ενισχύουν την απελπισία του και τη μοιρολατρική του στάση, μέχρι τη στιγμή που συνειδητοποιεί ότι έχει αρχίσει να ερωτεύεται τη Μαριγιάνα, την κροάτισσα νοσοκόμα του, μια γυναίκα πρακτική και γήινη που παλεύει να συντηρήσει την οικογένειά της σε μια ξένη χώρα. Οι σκέψεις του Πολ επικεντρώνονται πλέον στο πώς θα κερδίσει την καρδιά της. Ακριβώς τότε κάνει την εμφάνισή της στη ζωή του η μυστηριώδης συγγραφέας Ελίζαμπεθ Κοστέλο και τον προκαλεί να πάρει δυναμικά τη ζωή του στα χέρια του.
Ο αγώνας που ο Πολ Ρέιμεντ καλείται να δώσει σε διάφορα επίπεδα για να αποδείξει την ανθρωπιά του καταγράφεται με τον απόλυτο και ασυμβίβαστο τρόπο του Κούτσι και το αποτέλεσμα είναι μια βαθύτατα συγκινητική ιστορία για την αγάπη, τον έρωτα και τη θνητότητα.

Wilbur Smith
Η κατάρα του Νείλου εκδ. Bell, 2008

Μετά το «Θεό Ποταμό», τον «Έβδομο Πάπυρο» και τους «Γιους του Νείλου», ο Wilbur Smith επιστρέφει με τη συναρπαστική συνέχεια της ιστορίας του σοφού Τάιτα.

Η χώρα των Φαραώ δοκιμάζεται από τρομερές πληγές. Η μια καταστροφή μετά την άλλη εξαντλούν το βασίλειο, ώσπου έρχεται η μεγαλύτερη απ’ όλες: Ο Νείλος στερεύει. Τα νερά του, που χαρίζουν στην Αίγυπτο τη ζωή και τον πλούτο της, παύουν να κυλούν. Κάτι τρομερό έχει συμβεί στα μακρινά και ανεξερεύνητα βάθη της Αφρικής, εκεί όπου βρίσκονται οι πηγές του μεγάλου ποταμού.

Απεγνωσμένος ο φαραώ Νεφέρ Σέτι καλεί τον Τάιτα, τον μύστη της αρχαίας σοφίας και κάτοχο της μαγικής τέχνης. Είναι ο μόνος που ίσως μπορεί να φτάσει μέχρι τις πηγές του Νείλου και να ανακαλύψει την αιτία των δεινών τους.

Ο πιστός Μάγος ξεκινά το παράτολμο ταξίδι του. Αλλά κανείς, ούτε κι ο ίδιος, δεν γνωρίζει ποιος φοβερός εχθρός τον περιμένει σ’ εκείνους τους μυστηριώδεις τόπους πέρα από τα όρια του γνωστού κόσμου…

Muriel Barbery
Η κομψότητα του σκαντζόχοιρου, εκδ. Σύγχρονοι ορίζοντες, 2008

Σπάνιες στιγμές αληθινής ομορφιάς μέσα από υπέροχες σελίδες λογοτεχνίας, με έξυπνο χιούμορ, ευαισθησία και αγάπη για τη ζωή, σε μια αριστουργηματική αφήγηση με δύο πρόσωπα:
«Το όνομα μου είναι Ρενέ. Είμαι πενήντα τεσσάρων χρονών, χήρα, μικρόσωμη, στρουμπουλή και άσχημη. Τα τελευταία είκοσι εφτά χρόνια είμαι η θυρωρός του κτιρίου στην οδό Γκρενέλ 7, ενός όμορφου μεγάρου, που χωρίζεται σε οκτώ μεγάλα υπερπολυτελή διαμερίσματα. Δε σπούδασα, ήμουν πάντοτε φτωχή, διακριτική και ασήμαντη. Ανταποκρίνομαι όμως τέλεια σε ό,τι η κοινωνία πιστεύει ως υπόδειγμα θυρωρού πολυκατοικίας· κανείς δεν μπορεί να αντιληφθεί ότι γνωρίζω πολύ περισσότερα από τους πλούσιους αλαζόνες».
«Το όνομα μου είναι Παλόμα. Είμαι δώδεκα χρονών και μένω στην οδό Γκρενέλ 7, σ’ ένα αρχοντικό διαμέρισμα. Εντούτοις, παρά την καλοτυχία και τα πλούτη, από πολύ καιρό ξέρω ότι ο τελικός προορισμός μου είναι η γυάλα με τα ψάρια. Πώς το γνωρίζω; Τυχαίνει να είμαι έξυπνη. Εξαιρετικά έξυπνη, μάλιστα. Γι’ αυτό έχω πάρει την απόφαση μου· στο τέλος της σχολικής χρονιάς, τη μέρα των γενεθλίων μου, στις 16 Ιουνίου, θ’ αυτοκτονήσω».
Δύο ηρωίδες διαφορετικές μεταξύ τους, με κρυμμένους εσωτερικούς κόσμους και ανείπωτα μυστικά, που θα αποκαλυφθούν με την άφιξη του κυρίου Όζου, ενός καλλιεργημένου και πλούσιου Γιαπωνέζου.

[tags] Βέροια, Βιβλιοθήκη Βέροιας, Ξένη λογοτεχνία, Αφρικάνικη λογοτεχνία [/tags]

  • Σχετικά με το άρθρο
2013 © Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Βέροιας